الاثنين، 5 مايو 2008

من يوميات نور

من يوميات نور منشورة في 06.03.2008

سؤال

# ماما.. وإنت صغيرة أنا كنت فين؟
= (إحساس بالورطة) كنت عند ربنا
# إزاي يعني؟!
= كنت عند ربنا ولما كبرت جيت في بطني
# (إهتمام) جيت إزاي؟ يعني ربنا فتح مخك ونزلت منه لبطنك؟
=(افكار عن الارض والبذرة ثم تراجع) لا أنا نمت ولما صحيت لقيتك في بطني
# وزياد كان معايا؟
=لأ.. لما إنت جيت وكبرت برضه نمت صحيت لقيته في بطني!

حسنة
#ماما (يمسك بوجهي متفحصاً محبطاً) ايه ده انت عندك حسنات كتيرة
= والله .. عدهم كده
# 1..2..3…4…5…6..7 ودي كام؟
= 8
# ودي
=9
#ودي
=10
# نبرة صوته تعلو .. عندك 10 حسنات (غيرة) طب انا عندي كام؟
= لسه ما طلعش لك حسنات
# (دلع وزعل) أنا عايز حسنة ماليش دعوة
=طب نعمل ايه؟
# تديني حسنة من بتوعك
= إزاي يعني؟؟
# شليها بالملقاط والزقيها على وشي… شيلي دي (يشير للحسنة اللي تحت الذقن) وحطيها هنا (في نفس المكان عنده)
=طب هات قلم اسود
#(إهتمام ع الاخر) ليه؟ ورسمت له واحدة في المكان المزعوم ، جرى ع المراية ورجع وعلى وجهه الابتسامة بنت اللذين التي تدل على الرضا والسعادة ثم تذكرشيئا … ودلوقتي هنشيلها إزاي؟؟
= عادي ..ومسحتها له بكم البلوزة …ذهب للمراَة وعاد بنفس الابتسامة

شجار
اتشاجر انا ونور كثيرا لانه يحاول ان يثبت شخصيته وهو الامر العادي وطلباته تحمل دائما نبرة الاستعجال (خلصي يا ماما!!) وهو يتبع نظرية الزن ع الودان أمر من السحر… وانا احب التروي واكره الزن بكل انواعه وكذلك المفاجات غير السارة..
نور يستغل فرصة انشغالي بنشر الغسيل ويمسك الفتالة وهات يا عكعكه يسميها مساعدة (لانك ما عندكيش بنات) وانا احيانا اقدرها وبدبلوماسية افهمه انه ليس من مسئولياته ذلك العمل بس مين؟؟ ما أن رأيت المشهد حتى صوَت اه والله صويت حياني لاول مرة ..ينزعج بشدة والصوت العالي يوتره ويجعله يقفز من مكانه…
= نور اطلع برررررررررره من هنا (اشير للباب كي يصعد لجدته) يدخل هو جوه بسرعة
= رايح فيييين؟
# (بخوف و كمن قطعت عنه النور فجاة) هاجيب الشبشب من جوه
=(في موقف إخر كنت انفجرت م الضحك)اطلع فوق يله!!!
أدخل حجرته وانا في قمة الغضب من هذا الحشري الذي يصمم على مضايقتي وخلق المزيد من الاعمال لي..لاجدها مرتبة ...الالعاب مكومة في ركن ومغطيها بسجادة الصلاة والموتوسيكل مغطيه في ركن بفوطة …شعور بقلة الاصل ..ندم على افترائى عليه وصويتي غير المبرر.. شعوري بالندم يزداد خصوصاً وأنا أراه يهتز ويقفز من الانزعاج من الصوت العالي… شعور بفداحة تصرفي… الجرس يرن… أفتح …. لجنة مكونة من عمتين جاءت للصلح بيننا.. المح ابتسامته خلف الباب ينتظر ان اناديه ويترقب.. ينظر لعيني مباشرة … برضه بوَزت شوية رغم انني هاموت واخده ف حضني واصالحه
= ادخل يا حشري..ادخل.. يجري علي ويرتمي في حضني فأقبَله ويقول لي
# انا مش فاهم يا ماما بس انت زعلانة ليه دا انا خليت لك الشقة نضيفة وزي العسل عشان بابا ييجي يلاقيها مترتبة!!!

غَذاء لعب
قلما نتناول الغذاء معا فهو يفضل اللمَة عند جدته مع اولاد وبنات عماته.. ويأكل فعلاً معهم اما معي فيقول مبررأً رغبته الدائمة في الصعود ” يا ماما هنا ساكت كده.. مفيش صوت” ولا استطيع مع هذه الكلمات البليغة ان افتح بقي!!
أضع أمامه كل ما في الثلاجة وما على البوتوجاز ..الفطير بالبلح والرز والقلقاس واللحمة
# ماما احنا خدنا اغنية جديدة
= اسمها ايه يا نورو
#مش عارف..
= طيب افتكر أي كلمة منها
#بتحكي عن فرخة واقفة على حيطة
=اه دي أغنية بالفرنساوي!! وانطلقت..
Une poule sur un mur * qui picote du pain dur *picoti picota * lève la patte puis s’en va !!
#( منبهراً مبتسماً) ايييييييييييييوه هي دي!! وخدنا كمان اغنية مع مدام نجلاء
= ايه هي؟
# الكتكوت خرج م البيضة بعد ما تم 3 اسابيع… ….
= برافو عليك
# (مبسوط ) انتي عارفة فيه واحدة اسمها شهد المدام ضربتها
= ليه؟
#علشان صرخت صرخة كبيرة ….مش شهد صحبتي واحدة تانية
= لأ فعلاً وحشة..
# أنا بقى شاطر ما بضربش ولا حاجة…
= طبعاً يا حبيبي وقوي كمان
# عشان ايه؟
= عشان بتاكل الرز والقلقاس واللحمة والفطير..كل ده طبعاً بيقوي العضلات..يلا بقى ناكل
# هما النينجا بياكلوا الحاجات دي؟؟
= طبعاً…. علشان يبقوا اقوياء.. امال ايه..
يترك الاكل اصلاً ويدخل لاحضار العدة .. سيخ الفرن دا السيف وماسك بات مان وهات يا يع يع يع طشش هاع….. هاع……… ها!!!

فرعون
الاحتكاك والشجار لا يقتصر على بل مع السيد الوالد كمان خصوصاً على التلفزيون (راجع تدوينة ريموت كنترول)
* نور هات يا حبيبي ازازة الميه من المطبخ
# (طناش)
* نور انت سامعني؟؟
# طيب هات الاول على سبيستون
* يلا يله ادخل هات الازازة!!
#( يدخل مضطرا ومبرطماً و محتجاً بشدة وثائراً ومنزعجاً من الصوت العالي يجدني بالمطبخ) اوعي يا ستي لما نشوف الفرعون ده ……. دا فرعون!!!!

سمكة
نور يرسم على سبورة بالقلم ويعود ويمسح ما رسمه لان المكان لم يقضي (تماما مثل سعيد صالح في مدرسة المشاغبين لما كتب مـن ولم يكمل لان السبورة خلصت!!) واخذ يرسم ويحكي ما يرسمه
# شوفي يا ماما دي مركب ودي سمكة قرش كبيرة وانا هنا (يرسم نفسه فوق المركب) ودي شبكة باصطاد بها السمكة القرش واصطدت معاها كمان سمكتين صغيرين
= جميل يا نور
# هنا بقى (فى الجهة الاخرى من السبورة)انتي اهوه وبعدين وقعتي ف البحر قمت حدفت لك الحبل ده.. طلعتك وطلعت معاكي 3 سمكات…

شغل
# ماما ما تسيبي الزفت ده وتعالي العبي معايا ( وهي دي الحالة الوحيدة اللي باسمح بها بكلمة زفت قصده الكمبيوتر)
= انا باشتغل يا حبيبي (يدوس على الازرار بعشوائية وغيظ)
= ايه ده قلت لك انا باشتغل!!
#يا ماما تعالي العبي معااااااااايااااااااا (ادرك انه لا سلام يلوح في الافق)
=تعال يا سيدي
# (يتدلل ويعمل سي السيد) اعملي لي شيكولاته باللبن
= ماشي يا برنس
# (بمنتهى الجدية والغضب) ماما.. انتي عارفة ان انا ما بحبش الكلمة دي!! وقلت لك ميت مرة مبحبهاش!!
=(استعبط ككل مرة) امال اقول ايه دابرنس ده معناه امير(كل مرة برضه باقول كده)
# قولي يا نور …(يتردد لانه جد جدا ) قولي يا بياضة (يبتسم)
=ماشي يا برنس هاقول يا بياضة
#تاني يا ماما يا برنس؟؟
=خلاص ما تزعلش يا بياضة!! (يبتسم ابتسامة الرضا اياها)

قيلولة
فرصة اخرى للجدال اريد ان انام ويريد هو ألا ينام
#(عيني مقفلة تقريبا ) ماما!
=ايوه يا نور
# ما تناميش (يمد يده ويفتح عيني بالعافية)
=طيب اطلع عند تيته لحد ما انام وانا هاطلع لك يا حبيبي
# لأ انا عاوز اقعد معاكي
=طيب قوم العب جنبي على ما انام شوية
# لأ مش عايز اقعد لوحدي
= طيب نام
# لأ مش عاوز انام
= (تفقير مني واضح وجليَ)
# (يصيح) ماما!! اصحي بقى يلا ما تناميش هو كل شوية نوم نوم
= طيب اقعد معايا وما تنامش وسيبني انام
# لأ اصحي والعبي معايا
= طيب بص سيبني 3 دقايق بس وبعدين هاصحى لوحدي ماشي؟؟
# ماشي 3 دقايق بس (بعد 3 ثوان) اهوه خلصوا
= لأ يا حبيبي لسه شوية لما يخلصوا انا اللي هاقوم لوحدي من غير ما تصحيني …سيبني بقى!! (عيني مغلقة… صمت واحترام الشرط… انام)

رن جرس ..أفتح عيني لقيت نور نايم ابص على الساعة الاقينا بقي لنا ساعتين نايمين
= نور …قوم يلا يا حبيبي … قوم يا نور
# (غضب وصياح تقريبا جِعِير) ماما!!! ….سيبيني بقى انا عاوز أنااااااااااام…

حمام
نور منهمك في نشاط ما.. رسم او لعب مع السيارات .يداهمه الشعور بوجوب الذهاب للحمام وكأي بني ادم تتكرر المسالة كذا مرة باليوم…..وكل مرة يضيق نور من تضييع الوقت.. اضطر لتذكيره..
= نور انت عاوز تروح الحمام ؟؟
# (يزعق محدثا نفسه -لأنه لا مفر) هو كل شوية حمام حمام … مرة واحدة كفاية بقى!!!
=(اضحك)
# (مستمرا من داخل الحمام ) مرة الصبح ومرة ع الغدا ومرة باليل ….. اوووف بقى!!!

سؤال
الاستيقاظ الصبح يتم بصعوبة ونور يظل محملقا في الفراغ قبل ان يستوعب الاستيقاظ…
وهوعلى هذا الوضع وبينما احاول انتزاعه من السرير داهمني قائلا كشئ مُلح
# انا عاوز اعرف انا جيت في بطنك ازاي وانت نايمة؟؟!!

هناك 7 تعليقات:

د. إيمان مكاوي يقول...

زي العسل ربنا يخليهم لك
إنت عيد ميلادك الشهر ده ولا إيه
على العموم كل سنه وإنتم طيبين

ta2ta2 يقول...

أنا كنت عند الست إما وهى حطه المدونة بتاعتك عندها فقولت أعمل زيارة بجد أنا خلصت كل الى إنتى كتبتيه

عندي طلب صغير ممكن تحطي صورة نور هموت وأشوف صورة بطل قصصك

Zianour يقول...

ايما: اهلا بيكي يا دكتورة انا عيد ميلادي في 10 ونور في 8 وزيزو في 9 وانتي طيبة وبالف صحة وراحة بال
طارق : اهلا وسهلا في بيتي المتواضع ونورت وخطوة عزيزة اما موضوع الصورة سافكر والله رعم انني زي الفنانين مش عاوزة الولد يتعرض لضغط اعلامي !!!!!!!!! - دي نكتة!!!

m.sobhy1990@gmail.com يقول...

بجد مش عارف أقولك إيه

لكن حاسس بطعم البيت والأمومة
ربنا يخلى البرنس نور وأسئلته الوجوديه الخطيرة

بس كويس إنك ميزان
هتقدرى تتعاملى معاه أحسن


سلام

Zianour يقول...

اهلا محمد .. وشكرا يا سيدي على التعليق وعقبال ما تكتب عن اولادك !!!
ونور هو اللي ميزان حياتي .. بجد وزياد كمان .. بس نور بقى هو البكري واول صدمة مع السعادة اللي "بجد وحقيق" - كما يقول هو

Asmaa mahaba يقول...

هههههههههه زى العسل هو خطيبى ديما زى العسل انتى عملتى لمدونه دى امتى هههههههه
تحياتى ليكى سومه_87

Zianour يقول...

اهلا يا سومة ومرحب بيكي والله ده كان بيت قديم وربنا سهل ورجعت له تاني بس وضبته .. تحياتي