الأحد، 18 مايو 2008

نور ..

في السما
= (نور يفكر وعلامة ذلك يمسك بحاجبه وينظر للامنتهى) ماما؟
# نعم!
= هو بابكي فين؟
# بابا .. مات .. راح عند ربنا..
= الله يرحمه ..(كما علمته جدته) راح فين؟
# فوق ف السما
= ليه؟
#يعني يا نور هو كان تعبان وبعدين راح لربنا ف السما وهو مبسوط عشان عند ربنا ده جميل ومش تعبان
= (منزعجاً لفكرة مرت بذهنه) وانتي هتروحي عند ربنا؟؟
# ايوه يا حبيبي..
= (مرتاعاً) هتروحي وتسبيني؟!!!!!!!
# لأ يا حبيبي مش دلوقتي ان شاء الله لسه شوية
= انا هاروح معاكي ماليش دعوة..
# (بسرعة وخضة) بعد الشر عنك يا حبيبي .. انت هتعيش باذن الله 1000 سنة وتكبر وتفرح وتتجوز وتخلف..
= وتيته هتروح عند ربنا!!!!!
# كلنا هنروح يا نور عند ربنا
=( مرتاعا برضه ) ايه ده !! هنروح كلنا وهنسيب البلد لمين!!!!

السفارة ف العمارة
نور يعشق هذا الفيلم لاسباب مختلفة تماما عما هو مطروح نقدياً .. ورغم حبه لتعابير وجه عادل "ايمان" كما يطلق عليه إلا انه يحب الفيلم بسبب المظاهرات والبوليس والمسدس
= ماما .. هما بيزعقوا ليه (مشهد المظاهرة اللي شاف فيه داليا البحيري)
#عاملين مظاهرة
=يعني ايه؟
# يعني الناس مش مبسوطة .. تقوم تقول انها مش مبسوطة
=وهما مش مبسوطين؟؟
#لأ يا نور
= ليه يا ماما؟
# (صمت)
= طيب البوليس واقف ليه؟
# عشان يحميهم وما يعملوش مشاكل
= مع مين؟
# (صمت) يعني يكسروا حاجة كده يعني .. هنا يبدأ البوليس ف الضرب
= ماما .. هو البوليس بيضرب ليه الناس اللي عاملة مظاهرة هما كسروا حاجة؟؟
#(صمت) احداث الفيلم تتتابع المظاهرة الثانية ف الفيلم يظهر عادل امام مع داليا والضابط يرفع المسدس في الهواء لفك الاشتباك أو ما شابه .. اتوجس لسيل اخر من الاسئلة ولم يخيب نور ظني
= ماما؟ هو الظابط بعد ما بيرفع المسدس بيوديه فين بعد كده؟؟!!

عيد الام
نور اسعدني باحضار هدية لي يوم عيد الام (مدفوعة الثمن من قبل عماته الصغيرات)
= (مبتسما والحقيقة ان الهدية هي ابتسامته بنت اللذين دي التي هي خليط من السعادة والرضا والمكر والسخريه ) ماما اتبسطي بالهدية
#طبعاً يا حبيبي .. شكرا يا نور حياتي
= طيب مش هتجيبي لي هدية بقى انا كمان؟ (براءة في عينيه)
#(!!!!!)
= مش انا جبت لكي هدية.. تبقي تجيبي لي هدية
# ماشي يا برنس!!!
بعدها بدقائق
= ماما.. شكرا على الهدية اللي هتجبيها!!
#(!!!!!)
بعدها بساعات تشاجرنا - كالعادة- ووبخته مش عارفة ليه فقطب حاجبيه وشحتف صوته ع الاخر
= بتزعقي لي وانا لسه جايب لك هدية؟؟!!!!!

خبز امي
نور ولد ذواقه ..أحببت أن أعوده منذ الصغر على مارسيل خليفة وغيره من الفن اللي بجد فشغلت أحن الى خبز امي .. وانتظرت رد الفعل اللي ماجاش..
= ماما(مشغولا) تعالي معايا
# ليه يا نور؟؟
=تعالي بس ..
#فيه ايه طب بص انت سامع الراجل ده بيقول ايه؟
=ماما .. اقفلي الكلام ده يا ماما وتعالي .. أذهب صاغرة محبطة ليخبرني انه يريد الفرجة على الجزيرة للاطفال فأحاول معه
# تعال بس اقول لك على حاجة .. إنت عارف الاغنية دي بتقول ايه؟
= (انتباه) فأخذت اشرح له ان الراجل عايز ياكل من عيش امه وقهوة امه ..الخ ايه رأيك؟؟
= (يتهرب) ماما اقفلي على الكلام ده ..احباط وعوده الى ما كنت اقوم به .. فجأة اسمع " أحب خبز امي .. احب خبز امي يكررها لعجزه عن تذكر الكلمات
# نوررررر
= (يضحك) احب خبز امي (وأخذته الجلالة) وشاي امي واكل امي .. ومناخير أمي .. وضحكنا
هنا سمعنا من الخلف بشئ من السخرية ابا نور
* ... وضررررب امي..

سرَحان
=ماما ...ماما.. ماااامااااا!!
# ايوه يا نور
= بتبصي كده ليه؟؟
# سرحانة .. بافكر..
= في ايه؟
# انظر اليه... فيك!
=ليه يا ماما .. بتفكري ف ايه؟
# بافكر لما تكبر .. هتسبنا ولا لأ!
=(منزعج) انا عمري ما اسيبك يا ماما يا حبيبتي...

بعد مرور ساعة
نور ينظر للفراغ ويقول لي : قولي لي بتبص لايه
# بتبص لإيه يا نور؟
= سرحان بافكر
# (!!!) ف ايه؟؟
= فيكوا (قصده انا وباباه)
# إحنا ؟؟ إزاي؟؟
= بافكر فيكوا لما تسيبوني
# (انزعاج حقيقي) إزاي يا حبيبي تفكر اننا ممكن نسيبك !!!
= (تقريبا غاضباً) مش انتوا هتموتوا وتسبوني ؟؟؟!!!

هناك 5 تعليقات:

د. إيمان مكاوي يقول...

جميل الحوار إللي بينك وبين نور ..ربنا يخليهولك ..ويخليك ليه..

جميله جدا التقسيمات إللي عملتيها للتدوينات في البوست إللي فات ..ويا ريت تقوليلي تدوينتي من أي نوع ..وبدون مجامله
تحياتي
وسلامي لنور وزياد

Zianour يقول...

اهلا ايما..
وشكرا للدعوات التي اتمنى ان يتقبلها الله .
اما بقى عن مدونتك .. فهي لسه جديدة وتتطور بسرعة ولم تستقر بعد على شكل محدد . بس طبعا طعم البيت والدفء والشراكة الانسانية العميقة واضح جداً فيها .. واتوقع تطورها ونضوجها اكثر واكثر الفترة القادمة ..ادام الله عليكم نعمة الحب والتواصل والدفء
تحياتي لاولادك
زيانور

ta2ta2 يقول...

بجد بستمتع لما بسمع حوارات نور معاكي وخصوصا انك بتسرديها بأسلوب جميل

متشكر بجد لأن كل لما أدخل عدنك برجع بابتسامة

ربنا يخليلك أولادك

mohra يقول...

ربنا يخليهولك...لا يمكن الواحد ينهى قرايه البوست الا و تكون الابتسامه ماليه وشه

Zianour يقول...

طارق: انا سعيدة انني ممكن اخلي اي حد يبتسم وشكرا لمرورك وتعليقك تحياتي

مهرة: اهلا وسهلا وخطوة عزيزة وانا مبسوطة ان فيه حد يشاركني حبي لنجيب محفوظ وكمان القاهرة الاسلامية هاسالك كتير عنها ... تحياتي