الأربعاء، 26 ديسمبر 2007

سكوت .. كلاكيت ... بارتيه !!


المشهد الاول


حجرة نور الوقت صباحا ، ارتب السرير وافكر فيما سيلي من النهار : اكل ترتيب مواعين حموم ...الخ نور في لعبه التخيلي مع السيارات والكباري وعربات البوليس ..الخ فجأة ينتبه يوجه لي الكلام :
- ماما !
- نعم يا نور
- هو انتي موش هتجيبي بنت بقى؟
- (رافعة حاجباي)!!!!!!!؟ ليه يعني اية اللي فكرك بالموضوع ده؟!

- (ماسكا بسيارته اللعبة ) هيكون ليه يعني، علشان تنضف لك الشقة!!

المشهد الثاني


انا امام الكمبيوتر اصوات نور تاتي من الخلف في العابه والمكعبات وشجاره مع زيزو ثم شحتفة زيزو ثم مصالحة نور له - ياتي نور وعلى وجهه ابتسامة من سيطرح سؤال يمسك بظهر الكرسي
- ماما ؟
- نعم يا نور
- هو بابا قبل ما تتجوزوا كان متجوز مين ؟؟
- (برضه رافعة حاجباي) !!!!! اشمعنى؟ مين اللي قال لك انه كان متجوز؟
- يعنى هو بس كان متجوز مين ؟
- ما كانش متجوز يا نور !!!
-(مندهشا) الله امال كان عايش لوحده ؟؟؟!!
- لأ كان عايش مع تيتة !
- فوق ؟
- اه فوق.
- (سألته انا من باب حب الاستطلاع) وانت كنت فين؟
- (تعبير الاستخفاف اي البربشة والجدية في الرد) كنت في بطنك طبعا هاكون فين يعني؟!

المشهد الثالث
برضة حجرة نور ( وهو اشطر طفل في مصر يرتب العابه وحجرته- لاحظوا ان عمره 4 سنوات و4 شهور ) مكركبة على الاخر مكعبات على عربيات على عبوات فارغة (العاب زيزو)
- نور مش هترتب اوضتك؟!
- (محتجا) ماما انا كل يوم بارتبها قولي لزياد بقى يرتبها شوية هو كل حاجه انا !
- زياد لسه صغير يا حبيبي
- يعني لما يكبر هيرتب الاوضة؟
- طبعا!
- (مبتسما)اه هيرتبها هو وارتاااح انا بقي!! ( تعبير الاب الذي ادى مهمته في الحياة وان له الاوان ان يرتااااااح)
- ( مدركة انه لن يرتبها الان ) طيب انا هاتفق معاك بلاش ترتبها دلوقتي والصبح ان شاء الله اول حاجة تعملها هترتبها وتخليها حلوة، ماشي؟!
- ماشي يا ماما
في الصباح اذكره بالاتفاق علشان يعمل حسابه
- نور هترتب الاوضه!!
- (حانقا ، تعبير الرجل الزهقان من زوجته المفترية) موش لما افطر الاول!!!

المشهد الرابع


نور معه قطعة الشكولاته التي اشتراها له ابوه ، منهمكا يفتح الشيكولاته ويقسمها دون ان يلحظ بابا اي شىء، يتجه نحو ابيه وقد مسك بالطرفين من الشيكولاته مخبأ انهما ليسا بقسمة الحق ومبينا طرفاها الاخرين في منتهى التساوي
- بابا شوف اهم قد بعض اهم ! (ضحك هستيري مني ) ابو نور يشك في مكيدة يقلب يد نور ليرى الاجزاء المتغطيه
- انت يا فسل انت هتضحك علي انا ؟! يا حبيبي كلها كلها بالهنا والشفا !
- (رافعا السبابة وبمنتهى الجدية) انا كنت هاخدها كلها بس انا مرضيتش!!!

المشهد الخامس


( انا ااخذ المبادرة واختبر معلومات نور)
- نور!
- نعم يا ماما
- هو يعني ايه حكومة يا نور؟
- (يفكر) طبعا يعني البوليس والظابط والظباط
- بس كده؟
- اه يعني البوليس والمرور وكده يعني
- يعني مدرستك بتاعة الحكومة ولا بتاعة الناس؟ (على فكرة هو في مدرسة حكومية)
-( بدون تردد) لا طبعا بتاعة الناس!!
- ورئيسنا اسمه ايه؟
- حسني مبارك طبعا!!
- مين اللي قالك عليه
- انا اللي قلت لنفسي ( شعور بالزهو)
- انت عارف يعني ايه رئيس؟
- يعني ايه؟ (شعور بالاهتمام)
- يعني يعني المدير يعني هو المدير لكل الناس انا وانت وبابا وكل الناس في الشارع
- والبوليس كمان؟
- اه طبعا
- طيب يعني يا ماما لو عندي مشكلة ممكن هو يحلها لي؟
- (قلبي في رجلي ) طبعا
- ماشي يعني لو قلت له ان الناس بتضايق بابا وهو بيسوق هيبعت يحبسهم ؟!
- (عرق غزير مني وارتباك واضح وقلقلة) ط ط ط ...طبعا
- ( ابتسم وشعر بالامن والامان) ماشي يا ماما انا هابعت له واقول له يحبس الناس اللي بتضايق بابا وهو بيسوق ونرتاح بقى منهم!!
- ( صمت )
النــــــــــــــهايـــــــــــــــــة
نهاية الفيلم وربنا يستر !!!!!
( المشاهد المذكورة حقيقية 100في ال100 مع تصرف لاعتبارات سياسية!!)

ليست هناك تعليقات: