الاثنين، 4 أغسطس 2008

واجب واجب ..

وصلني من العزيزة مهرة صاحبة ومديرة مدونة الحرافيش واجب ومن الواضح انها أخر افتكاسة ف عالم التدوين ولكي ابدو على الموضة ومتابعة ولشعوري القوي بضرورة ان اكون متابعة ولاسباب اخرى عديدة ساقوم بحل الواجب والله المستعان

. أذكر اسم من طلب منك حل هذا الواجب.
تمت الاجابة على هذا السؤال فيما سبق (انظر الكتاب المدرسي ص 1)

. أذكر القوانين المتعلقة بهذا الواجب
مش عارفة

تحدث عن ستة أسرار قد لا يكتشفها من يقابلك للمرة الأولى.(وغالبا مش هيكتشفها على الاطلاق ده رأيي الشخصي)
1- ان لدي مدونة
2- انني من النظرة الاولى حللت و حكمت وصنفت شخصيته طبقا للمعطيات الجسمانية والهيئة العامة (ماحدش يقولي ازاي!!!)
3- انني اتصنع كثير جدا البلاهة والطيابة امام الاخر عشان يطمن ويبدأ يحكي (دي استراتيجية) و انني اتعمد الغلاسة والتناحة والرخامة في اول تعارفي على حد عشان بعد كده ارجع ف الغلاسة براحتي وعلى أقل من مهلي (دي استراتيجية تانية)
4- انني اجد دائما اعذارا للناس وتبريرا لما قد صدر منهم ولا انزعج من اي تصرف قد يصدر من اي احد إلا فيما ندر ودي خيابة برضه (اولادي خط احمر واتفه تصرف يضايقني ويكون رد فعلي عنيف - ودي استراتيجية اضرب المربوط يخاف السايب)
5-انني لا اقول ابدا احكامي الشخصية على الاشياء او الاشخاص الا امام اقرب الاصدقاء اللي ممكن يفهموا
6- ان اعز اصدقائي والناس اللي بجد لها قيمة عندي كرهتهم وتشاكلت معهم ف بداية تعارفي بهم

بس بقى كفاية فضايح ..

حول هذا الواجب إلى ستة مدونين، وأذكر أسماءهم مع روابط مدوناتهم في موضوعك.

لسميرة كيف الحال
محمد صبحي فضفضة
للأسف هما دول اللي ممكن اقول لهم الظاهر الغلاسة بتاعتي ماخلتش لي حد!!!

اترك تعليق في مدونة من حولت الواجب عليهم، ليعلموا عن هذا الواجب.
ماشييييييي

هناك 7 تعليقات:

mohra يقول...

جميل موضوع الاستراتجيات ديه :)
بس انتى مش غلسه و لا حاجه

m.sobhy1990@gmail.com يقول...

غلاسة!!!!!!!!!!

مش ممكن ..مش معقول

:))))))))))))

لأ بس إيه الشغل الجامد ده؟؟
إستراتيجيات وحركات

لا ده الواحد يبدأ يخاف منك

:)))))))))

على فكرة آخر حاجة دى حصلت معايا مع ناس بقوا اقرب اصحابى

سميرة يقول...

يا حبيبتي
اولا شكرا انك فكرتي تبعتي لي الواجب الصعب دا
ثانيا ها حاول احله وامرى إلى الله
ثالثاً ما فيش غلاسة ولا حاجة ، وعجبني موضوع الاستيراتيجيات الجامدة بتاعتك ، ما تحاولي تقدمي في البنتاجون واهو يبقى لنا رجل هناك
ههههههههههه

Zianour يقول...

مهرة: لا انا مش غلسة بس فيه ناس لازمن تبقي غلسة معاهم عشان وجع الدماغ او تبقي طيبة عشان برضه وجع الدماغ يعني هما يقعدوا يحكوا وانتي تسمعي ودمتم وبيبقوا سعدا جدا انهم اتعرفوا على شخصية ظريفة كده!!!


محمد: ايوه والله ساعات بابقى غلسة ومنكن جدا ليه لا؟

ومفيش مني خوف

دا انا غلبااااااااااااااااان
(((((:

سمورة: ماشي يا معلمة البانتجون؟؟
بس دول طلعوا اي كلام !!!
بنتاجون ايه يا بنتي انا طموحي امن الدولة
((((((:

فاتيما يقول...

اموووول
ازيك يا ام النور و الزاد
إنتى طلعتى تشبهينى فى حاجات و حاجات لأ
بس هبتدى اقلق كدا منك
تبتدى بالغلاسة ليه يا امل بس انا بقفل قوى مع الناس اللى بتتعامل كدا بحس إن الغلاسة دى موجهة ضدى أنا شخصياً و أقعد اسأل روحى انا فيا إيه غلط و عملت إيه خلاهم يستتقلوا دمى و كدا ...
طب كويس إنك قولتى كل الأسرار دى عشان لما أقابلك وجهاً لوجه ابقى عارفة كل حاجة و مقعدش اسأل روحى على رأى الست أم كلثوم
مبتقوليش عاملة إيه عندك فى البلاد البعيدة
هو السكوت دا سببه إيه ؟؟
لسه بتستشفى الواقع بحذافيره و لا مستتقلة الغربة و مش عايزة حتى تجيبى سيرتها خااااالص ؟؟
طمنينا عليكى و سامحنى على التقصير
مش هقعد أقولك بقى إنى ندلة و كدا عشان دا بقى مفهوم ضمنياً

Zianour يقول...

طماطم
معقول انا اغلس عليكي؟؟؟
ده انتي حبيبتي بجد
الاستراحيات دي مع الغرباء بس اللي مش على نفس الموجة معايا

ودليل اني مش هاغلس عليكي انني هاقولك انك مش ندلة ولا حاجة ابدا اطلاقا بتاتا نفر ايفر فور ايفر

وكندا لسه عليها شوية لما ابدأ احكي
واهوه احنا ماشين ورا الامل والحنان على رأي الست برضه

فيتامينات وحضونات

د. إيمان مكاوي يقول...

إيه يا بنتي ده ...على ما أعتقد إنك ألذ من كده
وبالنسبه للمشاكل مع من تحبين دي حصلت معايا صحبتي وحبيبتي إتعرفت عليها في الحج وفي عرفه بس كنت مشدوده على الىخر من زياد وعاصم إللي طلعوا عيني وعاملتها بسخافه في بداية الأمر لكنها قدرت الموقف لان عندها أولاد زي أولادي بالضبط ..واصبحنا أصحاب بعد كده
تحياتي لصراحتك